Ropen skalla, sanitetsprodukter åt alla!

Med jämna mellanrum, typ en gång i månaden, slås jag av tanken av hur konstigt det är att jag som kvinna måste betala pengar för något som män aldrig behöver oroa sig över, något som vi inte kan rå för att vi behöver, nämligen bindor, tamponger och trosskydd. Jag tar ibland upp det här med nära och bekanta, att jag inte förstår vitsen med att företag ska tjäna pengar på något som händer nästan alla kvinnor världen över en gång i månaden i ca 40år av deras liv. Ofta kommer motargumentet (från män) att män måste raka sig, att om de måste betala för rakhyvlar m.m. så måste väl kvinnor betala för tamponger. Men det är inte samma sak, långt ifrån!
Idag finns det många män som inte väljer att raka sig, som sparar ut sitt skägg och trivs med det. Andra män vill raka sig och det är väl helt upp till dem att göra som de vill, men det är ingen som skulle ställa sig och skratta och peka på en orakad karl. Ingen skulle titta två gånger på en man med behåring över halva ansiktet, för det finns ingen tabu i det, men om jag skulle sluta använda sanitetsprodukter så skulle det bli ett jävla liv! Hur skulle jag bli bemött på jobbet om jag kom in med en stor blodig fläck på byxorna? Vad skulle chefen och mina arbetskamrater säga om jag lämnade blodavtryck varje gång jag satte mig ner i fikarummet? Skulle jag ens få behålla jobbet? För att inte tala om vad som skulle hända om jag satte mig på en buss eller ett tåg utan att använda en binda medan jag har mens!
Jag har råd att köpa bindor varje månad, jag har råd att byta med jämna mellanrum, men jag räknas också som medelklass. Tänk på de som har det sämre ställt än mig? De som kanske inte ens har ett tak över huvudet? Ska de fortfarande förväntas att lägga ut tusentals kronor genom sin livstid bara för att inte bloda ner vår vackra, fina och rena värld? Tänk på de som lämnar tampongen inne för länge för att de bara har några kvar, de som faktiskt tvättar ur sina engångsbindor för att kunna använda dem en gång till. Är det humant?
Vill du återigen dra upp det här med rakningen så har jag något att säga dig, om du är man och absolut inte vill gå runt med tre decimeters skägg utstickandes åt alla håll och känner att du blir kränkt som måste betala för din lilla rakapparat medan vi kvinnor slipper betala för något så banalt som trosskydd, köp en sax för fan! När skägget blir tillräckligt långt så kan du trimma det med en sax istället, men det är fortfarande ingen som kommer att äcklas av dig - för du utsöndrar inte blod helt ofrivilligt en gång i månaden. Om ni ska vara så jävla griniga kan ni väl få 19kr om året och köpa ett trepack saxar från Ikea, men till skillnad från erat skägg så kan jag inte klippa av min mens när den blir för lång. Den kommer att komma tillbaka, gång på gång, och alltid vara lika äcklig.
Så kom igen nu "det moderna samhället", sluta vara så jävla giriga och ge mig tampongerna gratis! NU!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback