Your moral compass is so fucked up I'll be shocked if you manage to find your way back to the parking lot.

Monika, vilken fantastisk häst! Jag har ridit henne varje tisdagslektion hela terminen och vi har gjort såna enorma framsteg! Jag önskar att det funnits filmer från första lektionen så att jag kunde visa vilken skillnad det är, men tyvärr så finns det inga såna så jag får ta det i text istället.
Första lektionen på den här terminen hade vi markarbete med bommar, vi skulle till en början reglera traven, rida ihop över en bomserie och öka mellan två bommar. Vi red i trav väldigt länge och det gick helt okej med tanke på att jag bara ridit ut henne i skogen, i skritt och trav, två gånger tidigare, sen skulle vi börja jobba i galoppen och då blev det svårt. Där vi tidigare ökat traven skulle vi nu galoppera och höger galopp.. gick inte! Jag visste sen tidigare att hon hade svårt med höger galopp men jag fattade aldrig att det var så illa! Även fast jag försökte fatta på böjt spår med vikten i höger stigbygel så fattade hon vänster, och inte nog med det så kastade hon sig till vänster! När vi väl fick till höger galopp så kunde hon knappt hålla den och framförallt så gick den inte att reglera. Vänster galopp gick ock helt okej. I dagsläget har Monika fortfarande lite svårt att fatta höger galopp, men inte alls på samma sätt. Det går att reglera galoppen, hon byter galopp självmant nästan hela tiden och hon har blivit så mycket starkare! Hon är tyvärr fortfarande väldigt orädd om benen, men hon har blivit bättre och river inte alls lika mycket längre. Jag har fått många fina komentarer från när jag ridit Monika, bl.a. att jag är den som får henne att fatta höger galopp oftast och att hon river mindre med mig än med andra. Hon är riktigt rolig att rida, även när hon får damp, haha.
Så idag var det terminsavslutning i hoppgruppen och det gick hur bra som helst! Hon var lite dryg som hon kan vara ibland, sprang i sidled när vi skulle hoppa fram, vägrade hålla traven och fattade galopp istället, sprang i sidled lite till, studsade på stället, fattade fel galopp. Men hon hade å andra sidan inga problem med att hoppa vattenmatta, bytte själv galopp TILL höger när hon lande i fel, hoppade upp sig ordentligt när vi kom lite nära oxern på 1m. Vi hoppade en bana på 1m och det gick superbra, jag har börjat rida på bättre framåt även om hon är lite het och hon lyfter på tassarna nästan varje gång! Haha. På slutet skulle vi få hoppa lite högre på linjen (kan tilläggas att vi nästan hoppade 1,20m förra gången, hindret låg på 1,20 men Monika lyssnade inte tillbaka, kom alldeles för nära och rev båda gångerna) men eftersom det gått lite dåligt när vi hoppat serier eller linjer tidigare så red jag på lite för mycket för att hon inte skulle stanna, men då blev det för trång så hon stannade, haha. Tyvärr kom det inte med på film vilket är lite synd eftersom jag ramlade av - efter att ha stått på sidan av hästen i ena stigbygeln i typ tre sekunder, haha. När vi tog om det sänkte Emmeli till 1,10m och det gick super! Nästa termin ska jag bannemig slå mitt höjdrekord! (1,15m med Hebel 2007 och med Nix 2013)
Jag är supernöjd med Monika idag och överlag över hela terminen, hon har utvecklats jättemycket och det är riktigt roligt att kunna känna att jag har bidragit en hel del till den utvecklingen. Jag har även utvecklats mycket själv tillsammans med henne och jag längtar jättemycket till nästa termin så vi kan få fortsätta på det här! Jag längtar även till på söndag, då är det hopptävling inom gruppen och jag ska få hoppa fina Börje! Jag har en titel att försvara eftersom jag vann med Mageno förra vintern och med Aria i våras!
Dagens lektion med finaste Monika!
Och några bilder som Hanna Sundberg har tagit på oss tidigare under hösten
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback